Animacja językowa z wykorzystaniem chusty KLANZY
w podnoszeniu efektywności nauczania języka niemieckiego
w gimnazjum
W ramach realizacji zadań innowacyjnych grupa gimnazjalistów Gimnazjum im. Jana Pawła II w Ociążu gościła w dniach w czerwcu 2013 roku w partnerskim Gimnazjum im. Erwina Strittmattera w Sprembergu- Niemcy. Współpraca z wyżej wymienioną partnerską szkołą trwa już 13 lat i w tym czasie odbyło się kilkanaście polsko-niemieckich spotkań młodzieży, która poprzez bezpośredni kontakt z językiem niemieckim, niemieckimi realiami oraz życiem codziennym swoich partnerów w zdecydowanie wyższym stopniu może opanować znajomość tegoż języka w mowie i piśmie. Co za tym idzie uczniowie uczestniczący w warsztatach językowych i wymianach zdobywają dużo wyższe wyniki w egzaminach gimnazjalnych niż ich rówieśnicy nie biorący udziału we wspomnianych przedsięwzięciach.
W tym roku uczestnicy czterodniowej wymiany wzięli udział w lekcjach swoich kolegów, zwiedzili ich szkołę, uczestniczyli w prezentacji projektów klas ósmych, co pozwoliło im dobrze się przyjrzeć życiu niemieckiego gimnazjum. Wtorkowe przedpołudnie uczniowie spędzili na specjalnej młodzieżowej, ekologicznej farmie, gdzie poznawali nazwy roślin, warzyw, przypraw i ziół. Następnie w grupach przygotowywali od podstaw zdrową pizzę zgodnie z otrzymanymi instrukcjami w języku niemieckim. Tym razem nawet mąkę musieli sami przygotować mieląc ziarna zbóż. Dzięki temu przygotowany obiad z wieloziarnistej mąki był pożywny i bardzo zdrowy. W oczekiwaniu na pizzę uczestnicy przygotowywali ekologiczne, ziołowe mydełka i po raz kolejny musieli wykazać się znajomością języka , gdyż wszystkie instrukcje otrzymali w języku niemieckim. Wszystko udało się znakomicie i farmę opuściliśmy najedzeni i z prezencikami dla naszych rodzin w Polsce. Czekała nas jeszcze wizyta w muzeum Konrada Zuse- niemieckiego inżyniera, pioniera informatyki, konstruktora i prekursora komputera działającego w systemie binarnym. Uczniowie z dużym zainteresowaniem przyglądali się pierwszym maszynom liczącym , komputerom i dyskom- trudno było uwierzyć , że postęp techniczny następuje w tak szybkim tempie Późne popołudnia i wieczory młodzież spędzała wspólnie ze swoimi partnerami w ich domach i jak sami przyznają właśnie wtedy najwięcej używali języka obcego i najintensywniej się go uczyli.
Ciekawym punktem tegorocznego programu była wizyta podczas drzwi otwartych na Uniwersytecie Europejskim Viadrina i udział w ciekawych prelekcjach. Uczniowie poznali możliwości studiowania za granicą, zalety takiego wyboru oraz zakres dokumentów, które są wymagane. Najwięcej zainteresowania wzbudził campus, który tego dnia tętnił życiem więc i my skorzystaliśmy z wielu zajęć o charakterze integracyjno- poznawczym.
W drodze powrotnej z Frankfurtu zwiedziliśmy jeszcze przepiękny klasztor w Neuzelle, gdzie przewodnikiem był absolwent gimnazjum w Sprembergu. Wizyta w klasztorze i zwiedzanie kościoła było pretekstem do wymiany doświadczeń dotyczących religii, chodzenia do kościoła, życia religijnego w Polsce i Niemczech.
Podczas całego spotkania wspólne chwile umilały animacje językowe oraz gry i zabawy z chustą Klanzy. Były to tak zwane lodołamacze, zabawy ułatwiające wejście w grupę, poznanie nowego otoczenia, animacje rozluźniające, odprężające, wykorzystujące ruch, taniec, gesty, likwidujące napięcia, a także te, które pozwalały poznać odczucia, doświadczenia, potrzeby i oczekiwania. Dużo cennych informacji dostarczyły nam gry dydaktyczne, zabawy umożliwiające samoocenę, gry integrujące oraz quizy z wiedzy o Polsce i Niemczech.
Kolejne już spotkanie organizatorzy oraz ich uczestnicy ocenili jako bardzo udane, a młodzież wróciła do domu z mocnym postanowieniem nauki języka niemieckiego i angielskiego, ponieważ jak sami zauważyli tak wiele jeszcze chcieliby powiedzieć , o tyle rzeczy zapytać i zrozumieć.
Organizatorzy wymiany serdecznie dziękują za wsparcie finansowe Radzie Rodziców Gimnazjum oraz Polsko- Niemieckiej Wymianie Młodzieży Jugendwerk z siedzibą w Warszawie.
Koordynator polsko-niemieckiej wymiany Renata Jakubczyk.