Saturday, 20.4.2024

Zielona szkoła gimnazjum 2012

Wersja do wydrukuWyślij znajomemuWersja PDF

Zielona szkoła w Mikoszewie- historia polskiego Pomorza

Dnia 16 czerwca 2012 roku o godzinie 6.00 37-osobowa grupa uczniów Gimnazjum im. Jana Pawła II w Ociążu wyjechała na „Zieloną szkołę” do Mikoszewa nad morze. Uczniowie pod opieką pani Sabiny Stasiak, pana Ryszarda Tomczaka i pani Stanisławy Wawrzyniak jechali aby podczas nietypowych zajęć poznać uroki i historię ojczystego wybrzeża.

W drodze nad morze zatrzymaliśmy się aby zwiedzić miasto Kopernika –Toruń. W tym niezwykłej urody mieście obejrzeliśmy dom naszego astronoma, Krzywą Wierzę oraz Rynek z pięknymi świątyniami.

Do Mikoszewa dotarliśmy o godzinie 16.00.Po rozpakowaniu bagażu i zjedzeniu pysznego obiadu, poszliśmy przywitać się z morzem .

Drugi dzień pobytu rozpoczęliśmy od udziału we mszy świętej w miejscowym kościele parafialnym. Tego też dnia podjęliśmy olbrzymie wyzwanie- poszliśmy brzegiem morza do ujścia Wisły. Na końcu tego 14-kilometrowego marszu , czekał na nas niesamowity widok. Oto staliśmy w miejscu gdzie królowa polskich rzek wpada do Morza Bałtyckiego. To było wspaniałe uczucie.

Przy okazji mogliśmy podziwiać foki wylegujące się na mieliźnie, kormorany suszące swoje skrzydła jak majestatyczne posągi, stada krzykliwych mew oraz morświny turlające się po piasku.

W kolejnych dniach naszego pobytu na „Zielonej szkole” zwiedziliśmy Sopot-miasto kortów tenisowych i najdłuższego w Europie molo oraz Gdynię . Pobyt w Gdyni to wspaniała lekcja historii związanej z losami polskich okrętów wojennych w czasie II wojny światowej. ORP „Błyskawica „ który zwiedziliśmy , to legenda wśród tych jednostek. Uczniowie mogli też wejść na pokład „Daru Młodzieży”, polskiego żaglowca szkoleniowego cumującego przy nabrzeżu.

Zwiedzanie Gdańska rozpoczęliśmy od rejsu statkiem na Westerplatte, miejsce będące symbolem bohaterstwa Polaków w walce z Hitlerowcami. Lekcja historii, w której tam uczestniczyliśmy wryła się głęboko w naszą pamięć i serca.

W drodze powrotnej z Westerplatte mieliśmy możliwość podziwiania wspaniałego stadionu piłkarskiego zbudowanego na EURO-2012 .

Gdańsk to miasto , w którym nie można się nudzić. Wspaniałe zabytki takie jak: Katedra, Dwór Artusa, Fontanna Neptuna, Długo Targ, kamieniczki z przepięknymi freskami i malowidłami zadziwiały na każdym kroku.

Niezwykłym przeżyciem dla wszystkich uczestników,, Zielonej Szkoły” było zwiedzanie obozu koncentracyjnego w Sztutowie (Stuthoffen). Uczniowie ze skupieniem i uwagą słuchali słów naszego przewodnika, oglądali miejsca kaźni milionów ludzi i ślady nieludzkiej działalności faszystów. Jak głębokiego znaczenia nabierają tutaj słowa: ,,Ludzie ludziom zgotowali ten los”.

Malbork to kolejne miejsce, gdzie rzeczywistość zderza się z historią. Dzięki wspaniałemu przewodnikowi przeżyliśmy 3- godzinną lekcję historii jak krótką chwilę.

Okres naszego pobytu nad morzem to nie tylko czas zdobywania bogatej wiedzy historycznej, biologicznej oraz geograficznej, to również wesoła zabawa, zajęcia integracyjne i ćwiczenie tężyzny fizycznej. Pan Ryszard Tomczak zadbał o to aby każdy dzień zaczynał się gimnastyką poranną na plaży, podczas której największe śpiochy przestawały myśleć o miękkiej pościeli. Organizowane były również rozgrywki sportowe, dyskoteki, ogniska z pieczeniem kiełbasek i przeprowadzone były konkursy na najładniejszą kartkę z pobytu nad morzem, konkurs na najbardziej zadbany pokój i konkurs na wspomnienia z pobytu nad morzem.

Nasi gimnazjaliści zasługują na pochwałę, ponieważ ich sposób bycia i zachowanie budziły uznanie u wszystkich ludzi, z którymi mieli styczność .

Zajęcia dydaktyczno-wychowawcze oraz wspólne spędzanie wolnego czasu były doskonałą okazją do integracji całego zespołu, sprzyjały wytworzeniu korzystnych relacji nauczyciel-uczeń, a wychowawcom dały możliwość głębszego, bardziej wszechstronnego poznania swoich wychowanków, ich zainteresowań, problemów i predyspozycji. Oderwanie od systemu klasowego umożliwiło nauczycielom poznanie uczniów w sytuacjach pozaszkolnych co sprzyjało ich otwartości i budowaniu wzajemnego zaufania.

Dziękujemy Pani Dyrektor Katarzynie Kaźmierczak i Pani Wicedyrektor Grażynie Kucharskiej za zorganizowanie tej wspaniałej zielonej szkoły i umożliwienie nam zdobycia nowych doświadczeń.